måndag 11 februari 2013

Det brinner i knutarna


Det är inte ofta man kan bevittna en brand. Visserligen har jag skrivit om två bränder i min blog tidigare,  men båda gångerna blev det bilder efter att branden var släckt. I går fick jag dock veta att det brann i en industrifastighet här i närheten och jag var på plats en halv timme efter att branden brutit ut.
 
Brandkår och polis var redan på plats och vägen hade stängts av för trafik. Inte heller fick man gå närmare för att ta några bilder. Tjock rök vällde fram ur byggnaden och jag fick använda zoomen i stället för att komma närmare.


Avspärrningen utökades eftersom röken innehöll farliga ämnen. Det brann i en lackeringsfirma där man bl.a. sprutmålar köksluckor. Rök från färger och lösningsmedel är inte precis hälsosamma att andas in. Jag begav mig till andra sidan av byggnaden en bit några hundra meter bort och tog några bilder från en gångväg.
 
 













Härifrån kunde man se än mindre eftersom det fanns andra byggnader framför. Hade gärna sett brandmän i arbete och lite eld och lågor. Det blev därför bara bolmande rök.
 
När det inte blev mer dramatik än så, fick det räcka med bilder och jag travade hemåt. Frös om fingrarna och ville ha lunch. Jag skulle dock ha varit mera uthållig. Senare på kvällen rapporterades på dom lokala nyheterna om branden och då fick man se helt andra bilder på en nästan helt nerbrunnen fabrik.
Många gånger som jag gått förbi denna verkstad, kände jag lukten av färg och lösningsmedel som  ventilerades ut ur byggnaden från en kraftig fläkt som vette mot gatan. Det är mycket möjligt att branden startade just där, trots att det var en söndag. En annan teori kan vara mordbrand. Jag överhörde ett mobilsamtal där jag uppfattade något om utpressning och sådant kan ju få oönskade konsekvenser. Men troligen har min fantasi åter skenat iväg för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar