söndag 3 februari 2013

……… och nu blir det reklam


sån´t som jag i möjligaste mån försöker att undvika. Bläddar snabbt vidare i tidningen eller byter kanal på TV. Men reklammakarna kan sina knep och fångar ens uppmärksamhet ibland ändå. Kanske inte med dom greppen som dom tänkt sig för jag hör inte till den köpgalna kategorin. Inte bryr sig väl en gammal gubbe om annonser från kosmetikabranschen! Likväl fastnade jag för en helsidesannons i Metro om just sådana produkter. Inte för att jag behövde ett nytt läppstift eller en annan parfym. Som jag bloggat tidigare är det alltid en speciell bild som fångar min uppmärksamhet. Nu var det denna bild i tidningen och en liknande som flashade upp på TV-rutan lite senare.

 










Kvinnan i bilden drar ju automatiskt blicken till sig. Men sedan upptäckte jag collaget som var helt i min stil och studerade den närmare för att se hur proffsen  hade gjort. Såg figurerna som hade fotograferats i olika ställningar så att man kunde klistra in olika föremål, upptäckte två änglar i bilden och studerade budskapet. TV-bilden var enklare men med samma innehåll.
När jag såg  att huvudet stack upp ur golvplankorna, kom jag att tänka på en liknande bild som jag tagit för länge sedan.


När jag nyligen upptäckt ett gratisprogram där man kunde klistra in bilder i olika sammanhang, testade jag det med detta huvud.




Med dessa halvfärdiga bilder kan man skapa roliga collager men det är ändå ett ”fuskjobb”. Collager som man själv bygger upp från grunden  är mera givande (men nödvändigtvist inte bättre)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar