lördag 2 februari 2013

Den brinnande busken


I ett av mina första blogginlägg skrev jag om ”den brinnande giraffen” vilket ni kan läsa här. Lika märkligt kan det tyckas att skriva om ”den brinnade busken” som går att läsa om i andra Moseboken. (dit har jag ingen länk)  När Moses befann sig i öknen och såg en brinnande buske då Gud befallde honom att föra sitt folk ut ur Egypten. Om man nu inte tror bokstavligen på alla bibliska historier finns det alltid utrymme för en mängd olika tolkningar. Busken kanske hade lysts upp av strålarna från den nedåtgående solen och såg ut att brinna. Kanske hörde han då i detta sällsamma ögonblicket sin egen inre röst  som bekräftade för honom en brinnande längtan att föra sitt folk undan förtrycket  till landet där det flyter mjölk och honung.(en annan biblisk bild)
Jag var kanske inte lika betagen som Moses när jag såg en buske som gnistrande i solen på min förra promenad. Någon röst hörde jag inte heller.
Likväl var det ett magiskt ögonblick när solen reflekterades i rimfrosten kring varenda gren och fick busken att glittra. Mot den mörkare granskogen i bakgrunden var detta ett motiv som man inte kunde undvika att se. Kanske inte direkt en betagande syn men ändå vacker att skåda.
Även om det lyste vitt om busken kom jag att tänka på  Moses´ brinnande buske. Om man skulle färga busken, skulle den då se ut som brinnande? Något som jag inte gjort i datan tidigare men så här blev resultatet.
 
Men utan rök och eld såg det ändå  inte ut som en brinnande buske. Här ville det till drastiska tag för att få busken att brinna. Hämtade därför  lite eld från en majbrasa och vips stod busken i ljusan lågor.

 Är man ändå inte nöjd med resultaten är det ju bara att handgripligen J elda upp alltihopa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar