torsdag 10 januari 2013

Vägen kvävdes




I höjd med AGA-tornet såg jag något märkligt bortåt vägen. Den stora cisternen står intill en fabriksfastighet och inte långt ifrån vägen.

  
Men den var svår att se eftersom en tjock dimma vällde fram och dolde vägen. Det hade inte synts någon dimma på hela promenaden och jag förstod att den måste komma  från fabriken framför mig. Jag har sett  den i betydligt mindre omfattning tidigare vid  dessa rörslingor.

  
Där passerar flytande kväve (-196 grader) från den stora cisternen och leds in i fabrikslokalen. Jag har passerat detta ställe många gånger men aldrig sett  så mycken dimma. Det kan inte vara något läckage i anläggningen utan måste ha att göra med utetemperaturen  och kanske  i kombination med luftfuktigheten. Nu svepte den tjocka dimman fram över vägen och en bilist tog det varligt innan han gav sig in i  det okända.

För en stund bröt solen fram och lyste upp dimman. Den var lätt och bara en liten vindpust från andra sidan vägen fick den att röra sig tillbaka mot fabriken.


Kvävet används troligen i någon tillverkningsprocess där. Kanske elektronikkomponenter och kretskort. (tidigare kom kretskorten till pace-makern som tillverkades på mitt gamla jobb härifrån)  Men flytande kväve används även i andra sammanhang  som att frysa ner organ eller kryoteknik inom sjukvården. Däremot visste jag inte att den tillämpas även inom livsmedelsindustrin innan jag läste om detta på AGA:s hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar