onsdag 16 januari 2013

Testing, testing (Picasa)



Om det är mitt eller Googles fel att det inte längre går att överföra bilder från datan till bloggen vet jag inte. Plötsligt var den funktionen borta. Kvar var möjligheten att föra över från antingen Picasa, någon länk eller kameran. Så det fick bli Picasa mot min vilja. Det var bökigt men fungerade. Ända tills  jag av misstag råkade radera alla bilder där och därmed även  alla bilderna i bloggens olika inlägg. Tog mig några dagar att återskapa allt. Några bilder finns inte kvar eftersom de var endast  ämnade som illustrationer till texten och inga regelrätta fotografier.
Ett annat irritationsmoment var de begränsade bildutrymmen i både Picasa och blogger på vardera 1Gb. Jag läste mig till att man kan spara på utrymmet genom att förminska bilderna. Det kunde jag göra enkelt i Paintshop pro även om det innebar  ett extra arbetsmoment. Jag testade därför här med några vinterbiler som jag  tappat bort tidigare. Först ut en bild som  kommer från hårddisken via Picasa i storlek  ”stor” d.v.s.  5,2 mb
 
Samma bild och andra i förminskat format  i storlek ”liten” kräver endast  1,3mb. Så jag lägger in  resterande bilder som jag sparat i både datan och Picasa som miniatyrer.


 





Detta hindrar mig dock inte från att  välja de andra tre storlekarna i bloggen, dock nu mindre utrymmeskrävande. Skulle trots detta  mitt gratisutrymme ta slut någon gång, kan jag  alltid registrera mig  på en annan bildsajt som t.ex. Photobucket  , men som också bara bjuder på 1Gb gratis.  Jag hatar ordet GRATIS i dessa sammanhang när dom inte är det.  Som en viss bildmängd eller under en begränsad tid.Det ska vara
 ”no strings attached”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar