fredag 18 januari 2013

Det jäser


Inte bland dom breda folkmassorna men väl i en plastdunk där det skall bli rödvin. Även här sker trycket underifrån och med jämna mellanrum stiger en bubbla till ytan. Ytan är i det här fallet en vattenyta som finns i dom klotformade utbuktningarna i jäsröret.
 
Eftersom dunkens lock hade ett större hål för jäsröret i plast, fick jag leta länge efter ett annat som är av glas så att jag fick ett tättslutande system. Jag hittade till slut glaset i dess originalförpackning
 
På asken syns förresten en del prylar som behövs för vinberedning. Prislapen, som är från 50-talet, skvallrar om att  att röret inte var någon billig slit- och- släng vara precis. 
 Jag kom även att tänka på att det skulle finnas en större kartong för dessa glasrör. Det var asken där jag sedan åratal förvarar mina frön. På ovansidan står det handskrivet ”busfrön” men på baksidan hittar man denna etikett

Visst är det ett fint exempel på glasblåsarkonst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar