måndag 28 januari 2013

Det hänger på gärdsgården


I vår stadsmiljö ser man inte längre några gärdsgårdar. Dom finns i bästa fall kvar långt ute på landet om dom inte bytts ut mot vanliga staket av trådnät eller plank. Gamla gärdsgårdar är handfasta och miljövänliga byggen som fyller sin funktion. När jag såg ett sådant staket nu på min senaste rundvandring i kommunens utkanter, kunde jag inte låta bli att ta några bilder på detta. Numera  så sällsynt  och nästan som en gammal fornlämning som måste förevigas.

 

Den här gärdsgården är dock en nyare skapelse som uppförts intill en bilväg. Kanske för att visa att kunskapen finns kvar? Men troligen för att den ska smälta in i omgivningen. För på andra sidan finns en konstgjord damm som ett  naturskyddsområde i miniformat. På en skylt informeras man om vilka djur och växter man iakttagit på detta lilla område på kanske 20 kvadratmeter. Själv har jag bara sett en liten sothöna en gång som vistades på den lilla ön mitt i dammen samt några svärdsliljor vid  kanten av dammen. Tveksamt om ekologin kan upprätthållas på detta lilla område – det hänger nog på gärdsgårn J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar