söndag 27 januari 2013

Se det stora i det lilla




Detta valspråk företrädes av flera. Nu senast av Posten i samband med utgåvan av nya frimärken. Själv brukar jag vända på meningen och ” se det lilla i det stora” i stället. Innebörden blir kanske lika i slutändan men kanske något djupare om man tänker på den lilla människan i det stora hela. Mera jordnära ser jag dock ofta små detaljer i t.ex. ett foto.
 
Så här tänkte Beata Boucht när hon gestaltade frimärkena. Som ni förstått är filateli och foto några av mina hobbyverksamheter varför detta inlägg  måste bli minst dubbelt så långt eftersom det berör två ämnen .
Frimärkena avbildar 4 olika insekter. Vanliga insekter som jag själv har fotograferat flera gånger som jag nu parar ihop med respektive frimärke. Detta gör jag för att ha ett underlag till mina illustrerade  albumblad nästa år. Så här tecknar Beata Boucht ett av insekterna i en illustration från Postens trycksak

 



















Själv kallar  jag insekten för bastardsvärmare. Ofta döljer sig flera andra benämningar under det latinska namnet. De vetenskapliga namnen på många frimärken har ofta hjälpt mig att översätta avbildningar på utländska frimärken på växter och djur.
 
 





Även här finns många olika arter. Allt ifrån rosa vingade gräshoppor till gröna vårtbitare eller olika syrsor.













Här hade jag hellre sett en annan bagge på frimärket. Ollonborren är inte så utbredd i Sverige som  t.ex  guldbaggen eller tordyveln/dyngbaggen

 








Visst finns det sländor i vassen. Det är inte bara gäddan som lurar där J Frimärket visar bara vingarna eftersom de är det mest spektakulära på denna insekt. Den liknar sländan i min header. Det finns dock många arter i  många olika färger. Allt från röd till metalliskt guldgrön, blå nyanser som nymfer och dagsländor. Rent språkligt tycker jag om namnet sländor. Liknar lite om slankt. Och visst låter det sagolikt med ordet trollslända. Även det engelska ordet dragonfly låter dramatiskt. Inte lika gulligt som trollslända. Ska det kanske inte heller för sländor är ena riktiga glupska rovdjur. Som en vild drake.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar