lördag 22 december 2012

Min sista potatis


Sedan slutet av augusti har jag förvarat potatisskörden i en stor trälåda som står i förrådet. Under denna tid har vi inte behövt köpa potatis. Det  går inte åt så många potatisar  längre vid varje måltid. Dessutom varvas måltiderna med pasta eller ris. Förra veckan  hämtade jag dock in de allra sista  potatisarna från den egna skörden.


Det var dom allra minsta som hade blivit kvar i botten på lådan. Liksom man säger att små smulor också är bröd, tycker jag att man även kan ta till vara små potatisar. Likaså säger man ofta lite föraktfullt ” det är bara småpotatis”. Många var inte större än tumnageln vilka man dock inte ska förakta.

Tvärtom gillar jag dessa små kulor. Helt runda, lättskalade och framför allt är dom som blir över efter ett kok kul Jatt steka. De rullar runt så lätt i stekpannan och blir gyllenbruna runt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar