lördag 15 december 2012

Magisk morgon



Ymnigt snöfall vid morgonfikat. Hann inte mer än att  bälga i mig en kopp, förrän solen bröt fram. Jag bestämde mig då  att gå ut för att fylla på mitt bildförråd. Går man ut  först efter lunch, hinner man så här års inte med så värst mycket eftersom det skymmer så tidigt. Gick min vanliga promenad och hade svårt att bestämma mig för åt vilket håll jag skulle fortsätta när jag korsat stora vägen.Var skulle jag kunna hitta nya motiv?  Långt borta vid skogsbrynet såg jag något suddigt. Kanske var jag inte riktigt vaken än eller så var det yrsnö som virvlade runt där. Jag gick åt det hållet. Och tur var väl det. Vem hade räknat med dimma.
   
Skira, vita slöjor vilade över nysnön och lystes upp av morgonsolen. Nästan lite spöklikt.
  
Under årens lopp har jag tagit många bilder här. Varje årstid. Även i höstdimma som blev en video på You Tube (digimages3/ a foggy day) Men den här dimman var annorlunda. Inte heltäckande som  svepte in hela landskapet, utan den lämnade plats för gnistrande snö eller blå himmel här och var. Jag spar resten av bilderna för en kort bildspel som jag lägger ut senare. Magin denna morgon varade inte länge. En halv timme senare hade slöjorna  lyft och det blev åter ett helt vanligt vinterlandskap. Ett nytt ordspråk heter därför  ”morgonstun har silver i mun” -J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar