torsdag 20 december 2012

Klenäter


Till skillnad från munkar kallade vi klenäter för nunnor med ett litet oanständigt tillägg. Min hustru hade tydligen sett något pratprogram på TV eftersom hon undrade om jag inte skulle kunna fixa klenäter till jul. Det hade jag gjort för decennier se´n  och när jag misslyckades en gång, föll detta bakverk i glömska. Receptet  från dessa hårda klenäterna kastades och jag började leta bland recepten på nätet. Jag var beredd att hitta många. Däremot inte beredd att se så stora skillnader. Det var stora skillnader på ingredienserna och sättet att fixa degen. Hela ägg eller bara äggulor. Med eller utan bakpulver, konjak, apelsinskal. Jag ville ha fluffiga klenäter och valde därför ett recept med bakpulver och satte igång för en vecka sedan. 5 äggulor skulle ingå i degen.Vitorna sparade jag och gjorde maräng på dom. Men när degen inte ens gick att kavla ut ordentligt (den skiktade sig)anade jag oråd. Det blev åter hårda sega klenäter.
När jag nu ändå hade sparat fettet från flottyren – en blandning av kokosfett och majsolja – tänkte jag göra ett försök till några dagar senare. Granskade åter en mängd recept på nätet och fastnade till slut för detta:

Klenäter
600-700 g vetemjöl
250 g socker
4 ägg
100 g smör
2,5 dl grädde
1 tsk bakpulver
det rivna skalet av en 1 citron
flottyr
flottyr eller majsolja till friteringen


Omkring hälften av mjölet blandas med bakpulvret, citronrivet och sockret. I detta finfördelas det kalla smöret med fingertopparna. Äggen vispas med grädden och rörs ner i det övriga.

Blandningen får vila på en kall plats ett par timmar. Seden blandas degen ut med så lite av det resterande mjölet som möjligt - klenäterna blir bäst om degen inte är för fast. Degen kavlas ut till tunna längder som sporras till bitar på 10 x 3 cm med en degsporre. Efter detta sporras en lång skåra i mitten av varje bit. Ena kortändan dras igenom denna öppning.

Bitarna friteras i fettet till dess de blir ljusbruna (efter cirka en minut). Ta upp dem med en hålslev och låt dem rinna av på hushållspapper. Strö över strösocker.

Så här blev dom efter detta receptet. Helt perfekta till smak och konsistens. Av mängden mjöl som skulle användas, borde jag ha förstått att det skulle bli åtskilliga klenäter. Men när dom nu var så goda som dom blev, var det ingen förlust. Det var även värt  flera timmars arbete inklusive tiden för kylningen av degen.

Den här omgången kommer nog att räcka över jul

PS.Flottyren hade gjort sitt. När den stelnat, ställde jag ut lite till skatorna för att de skulle kunna bygga upp fettreserverna. En ung skata pickade visserligen nyfiket på den halvsega massan men det föll nog inte riktigt i smaken. En skata som smaka´ J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar