onsdag 26 december 2012

julstämning

Juldagen fortsatte i stort där julaftonen hade slutat. Ljudnivån var åter högre än de för pemsonärer tillåtna dB Musiken flödade, maten doftade, någon knäckte nötter och mitt i allt hördes lite svagt plingandet från änglaspelet. Det som dock gav den rätta julstämningen fanns utanför huset. Där yrde snön från taken och virvlade runt på tomten. Små snökorn som likt en fågelsvärm  först flög bort till grannen för att sedan vända och komma tillbaka och förena sig med ett stort moln som kom virvlandes från taket. Då kändes det extra varmt och ombonad inne i köket vid morgonkaffet. När det drog ihop sig till jullunchen och alla gårdagens rester skulle plockas fram igen, hade den finkorniga snön förbytts i stora, härliga flingor. Som lätta ejderdun dansade de omkring i luften. Man såg dom bara mot en mörk bakgrund. Mot den grå himlen var dom knappt skönjbara och mot den vita snön försvann dom helt och hållet. Så ska julen se ut.
Jag drog på mig vinterkläderna och stövlarna och stoppade på mig min lilla digitalkamera.


Det var ovanligt många bilar på parkeringen och alla hade tagit på sig  den tjocka vinterpälsen. De stora flingorna piskade mitt ansikte och la sig på kläder och kameran. Det blev inte några dramatiska bilder utan bara några vanliga från den närmaste omgivningen. Gråa bilder mot en grå himmel och de vackra snöskristallerna blev bara diffusa prickar eller streck.
några enstaka bilar var ute på den stora leden och plöjde fram försiktigt i modden. Dämpad och tysta som om dom inte ville störa julfriden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar