onsdag 14 augusti 2013

populärt matställe


För några år sedan fick jag en rudbeckia planta av en granne. Den har jag vårdad sedan dess och lyckats föröka den genom frön varje höst. Nu blommar där en grupp på cirka 20 blommor. Dom är väldigt attraktiva för allehanda insekter. Den rödvioletta färgen kanske lockar till sig en viss sort och doften kanske en annan sorts insekter. Det här matstället har rikligt med mat varför insekterna frekventerar det ofta och stannar där även längre än på andra blommor. Därför kan jag i regel ta bilder på dom i lugn och ro varför det blivit en hel del genom åren.


 
Detta är den äldsta bilden och en av dom närbilder som jag lyckats med hyfsad. Den fick länge vara header  på metrobloggen.


 
Här en annan blomfluga som smyger sig fram till skafferiet

 


När humlorna slår sig ner på denna blomma är dom ofta översållade med pollen i pälsen. Tog en ny bild på detta i förgår. Lite senare slog sig  även en påfågelsöga ner på en rudbeckia bredvid.


 
Även en annan fjäril har jag hittat här vilken bild jag visade för någon vecka se´n - klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar