tisdag 28 maj 2013

rankor


Ibland blir man så choklad när man kommer ihåg något som man lovat för flera månader sen. Som jag skrev i detta inlägg här  skulle jag undersöka och återkomma om detta. Jag blev påmint om detta när jag cyklade förbi simhallen för några dagar sedan och då såg rishögen kring planket. Hoppade av cykeln för att se efter om rankorna hade börjat få nya knoppar. Men allt var lika dött som när jag fotograferade det senast. Antingen hade plantan dött av sig självt eller så hade man helt enkelt kapat den jäms med marken utan att ta bort riset.

Lite senare hamnade jag i den stora parken och såg då samma växt blomma för fullt.

 
Fortfarande tror jag att det är en enklare form av klematis. Det finns även en blå variant. Båda brukar klara sig över vintern till skillnad från den förädlade som startar om varje vår med nya skott.

 
Dom här vita blommorna påminner lite om en skock flygande måsar (om man har fantasi)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar