söndag 26 maj 2013

Kabbleka


Det finns olika stavningar på denna gula blomma och jag valde denna. Såg den nu när jag passerade en av de konstgjorda dammarna som kommunen byggde förra året. Där är stillastående vatten och man känner en viss lukt av unkenhet när man går förbi. Det hindrar dock inte att kabblekan kan frodas där kring dammens kanter.

 
Jag har inte sett blomman på några år och ville passa på att ta några bilder. Det fanns dock ett staket  emellan och en brant slänt varför jag inte ville göra mig besväret att ta mig intill blommorna. Det fick duga med lite zoomning.

 
Och ytterligare lite zoom som visade sig vara lika bra som om jag hade klättrat över staketet, hasat nerför slänten , blivit lite blöt om fötterna för att ta en närbild.

 
När jag sedan gick vidare såg jag på andra sidan pölen en mängd maskrosor. Just nu blommar dom i överflöd överallt där det finns en gräsplätt. Jag stålsatte mig för att inte ta ytterligare maskrosbilder till min samling. Har fullt upp med närbilder och vida vyer av maskros. Men den här speglingen kunde jag ändå inte motstå

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar