söndag 24 mars 2013

Dom hänger på rad


Vintern biter sig fast. När det för drygt en vecka sedan var +20 grader i solen och man såg den första snödroppen, trodde man att våren var i antågande. Då trodde man att den sista istappen trillat ner från taket för länge sedan. Men icke. Det kom några millimeter nysnö, la sig på taken, töade lite under dagen och förvandlades till is under natten. Nu hänger dom där i långa rader

Jag klättrade över en snövall som hade blivit hal av vattnet från istapparna. Ville gärna ha en bild mot himlen och kanske få lite lyster i isen. När jag väl hade kravlat mig mot ladans vägg, fick jag dock inte fram den önskade effekten. Åter på fast mark tog jag en ny bild.

Omedvetet hade jag riktat kameran mot skorstenen och himlen så att automatiken kände av ljuset däromkring och brydde sig inte om ljuset kring istapparna. Som tur var. För nu kom dom att hänga där i mycket bättre kontrast. När jag flyttade mig bara någon meter åt sidan och tog samma bild på tapparna, blev effekten helt annorlunda. Även ladans panel fick en annan färg.

 
PS några eftermälen: Efter att ha skrivit om vargen här i bloggen, såg jag ett program på kunskapskanalen om prärievargar som brett ut sig mot östra USA och Kanada och anpassat sig till ett liv i städerna. Lever t.ex. i Central Park i en 8 miljoners stad. Sida vid sida med människor och husdjur.  Där handlar det inte om någon handfull vargar! (korsning mellan prärievarg och riktig varg)

Ännu tidigare undrade jag i bloggen vad som händer med kasserad mat. I fallet maten med hästkött blev det inte djurmat eller biogas utan delades ut bland hemlösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar