torsdag 13 december 2012

Polhemsgatan eller bokmärke VII


Där var mitt andra jobb efter skolan. Inte på nämda adress där administrationen fanns, utan på Polhemsgatan där jag jobbade på labbet där även reklamationsavdelningen var inhyst. Jag hade tidigare jobbat hos Hasselblads (Kodak), hos Öbergs foto (Ilford) och skulle nu söka jobb hos Colorteknik (Agfa). På 50-talet  skrev man inga ansökningar med CV och betygskopior, utan man ringde helt enkelt upp firman som hade annonserat i tidningen. Utan att egentligen veta vad man gjorde på en reklamationsavdelning (aldrig hört ordet tidigare)Man bestämde dag och tid och jag fick veta att arbetsplatsen låg på Polhemsgatan. En gata i Stockholm vid sidan om  polishuset och Piperska Muren som jag väl kände till. En kompis som bodde där och som jag träffade ofta.  Jag travade upp och nerför Polhemsgatan utan att hitta namnet Colorteknik på någon skylt eller i någon trappuppgång. Först efter ett telefonsamtal fick jag veta att det  också fanns en Polhemsgata i Huvudsta.


Trots försenad ankomst fick jag platsen och  jobbade där drygt ett år. Ibland roade jag mig med anndra arbetsuppgifter som jag beskrev i slutet av detta inlägg – klicka här Firman hade flera lokaler i närheten.Post och kontor låg på Järnvägsgatan En annan lokal var  analysavdelningen som också låg på Polhemsgatan men på andra sidan gatan. Där hade det tidigare varit en mjölkaffär. När Colorteknik byggde nytt och flyttade till Vinsta (Vällingby) flyttade andra företag in i lokaliteterna. Döm då om min förvåning när min dotter en dag för länge sedan skulle visa mig hennes nya arbetsplats. Den gamla mjölkaffären och analysavdelningen! Nu fanns där ett kontor och lager för elektronisk övervakning samt plastartiklar för sjukvården. Tänk vad en liten adresslapp kan väcka för minnen. Betydligt fler än vad som kan skrivas här. Skulle kunna bli en hel roman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar