lördag 28 december 2013

att vinna en Oscar


För snart 20 år sedan fick jag storvinsten. Jag fick då avtalspension efter lång och trogen tjänst. För innestående övertid och outtagen semester köpte jag då min första data. Med en hårddisk på hela 4 GB. Vilket ska jämföras med dagens DVD-skiva på 4,7 GB eller  ett USB-minne som jag fick i julklapp och som rymmer 32 GB. Det har hänt en del på datafronten under 20 år. Det blev därför nya datorer genom åren. En av de tidigare köpte jag hos en liten datafirma i närheten. Cash. Jag gick in till flickorna på kontoret och räknade upp sedlarna. Innan jag skulle lasta in datan i bilen, fick jag syn på en kontorsstol som en av tjejerna sa att de skulle kasta.  Det var något med ryggstödet, sa hon. Varje gång man lutade sig tillbaka, gav den vika och man fick en känsla av att ramla från stolen. Sa hon. Jag provsatte stolen som såg nästan ut som ny och hade en massa funktioner. Ryggstödet böjde sig visserligen lite bakåt men låste sig sedan i ett läge som förhindrade att man tippade baklänges. "Jag tar den", sa jag till flickorna, "så  slipper ni besväret att köra den till tippen". Dessutom måste man ju ha en kontorsstol ihop med datan. Som rabatt för kontantköp.

Sedan dess har jag setat i denna stol framför datan varje dag och nött på sätet. Visserligen var tyget  av kraftig väv men min svanskota rev till slut ändå upp ett litet hål. Väven sprack upp sedan och blottade stoppningen av skumplast. I samma veva behövde hustrun också en ny kontorsstol. Det bar sig inte bättre än att det nalkades juletider och mödan att klura ut en lämplig julklapp var ganska enkel denna gång. Speciellt när jag såg en annons där man sålde dylika stolar till halva priset. Hustrun var bortrest och jag passade då på att titta närmare på stolen. Där fanns även andra stolar men de hade inga armstöd eller så fanns ingen stoppad rygg. Dessutom var de dubbelt så dyra. Så valet blev enkelt. Två stolar av modellen Oscar för  250:- var. Det kändes bättre än att ha vunnit en Oscar i Hollywood.

 
Svärsonen och jag monterade ihop stolarna a´ la IKEA-principen med den medföljande lilla insexnyckeln på julafton och på nolltid kunde vi rulla 2 nya stolar in i vardera datarum. Den ena står här
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar