torsdag 8 augusti 2013

vägs ände


Utan ett uppfriskande bad cyklade jag vidare mot Stäket. Vägen slutade vid en ödetomt bredvid en parkeringsplats. Jag fortsatte dock rakt fram på en smal stig. Runt om fanns bara tistel och en mängd gult av blommande renfana. Under tiden jag skulle ta några bilder på insekter som slagit sig ner på blommorna, passerade ett par andra cyklister utmed stigen. Dom hade stannat där vägen slutade.


 
Jag ställde ifrån mig cykeln och gjorde dom sällskap vid räcket där man kunde titta ner mot det smala sundet. På andra sidan fanns ett likadant brofäste. För att få igång en konversation frågade jag om dom visste när denna bro fanns. Jag har aldrig sett en på denna plats och förväntade mig heller något svar, eftersom de var betydligt yngre än jag. De hade inte ens sett brofästet på andra sidan vattnet, vilket jag påpekade för dom. Sedan kom vi att prata om att det var en strategisk och historisk plats. De i sin tur upplyste mig om att den s.k. "ryssgraven"  låg här och inte längre bort mot Kungsängen som jag hela tiden trott. er om detta kan man googla sig fram. Alldeles bredvid oss låg den nuvarande bron på gamla Enköpingsvägen  som gick över sundet.


 
Bakom denna fanns ytterligare broar. Först den smäckra järnvägsbron med sin båge och längre bort den höga motorvägsbron.

Kvinnan hade observerat en båt med hög mast som stannat framför bron. Vi började spekulera när det skulle bli broöppning. Även på andra sidan bron hade ett segelfartyg stannat upp. Vi väntade ett antal minuter, men inget hände. Kvinnan påpekade flera gånger att man minsann öppnade Nockebybron (den som leder mot Drottningsholms Slott) så  fort det kom någon båt som ville passera. Jag hade inte lust att vänta längre utan cyklade tillbaka en bit och runt mot bron. Precis lagom för att höra signalerna för broöppningen och se bommarna gå ner över vägbanan. Jag filmade det fortsatta händelseförloppet som p.g. av läget inte visar annat än ett par master som sakta kryper genom landskapet. Jag satte ihop 3 sekvenser i Movie Maker men blogger behagar inte att återge videon. Sorry. Ska jobba med detta.

 
 
 

När jag filmar glömmer jag oftast bort att man inte ska hålla kameran i porträttläge, vilket misstag jag gjorde  när båtarna hade passerat. Innan jag kasserade denna videosnutt, upptäckte jag att man kunde rätta till detta i  den nya "movie maker" som finns i Windows 7, vilket jag inte testat tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar