måndag 10 juni 2013

odlingstips


Jag är ingen trädgårdsmästare eller utbildad agronom. Däremot är jag uppvuxen med en trädgård, har haft en kolonilott i decennier och numera en liten plätt grönsaksland på en liten villatomt. Den har mest bestått av styv lera men bättrats på genom åren med egen kompost och grävning. Första gången jag sådde rädisor blev en besvikelse. De blev små och hårda. Efter några år av misslyckanden kom jag på att blanda torv i jorden. Bara i den raden som skulle sås i. En dm djup ränna som blandades med jord, besåddes och  täcktes med jord över fröna. Det tar en vecka för dom att gro och sticka hjätbladen ovan jord. Fröna är svarta och svåra att se när man strött ut dom varför det är oundvikligt att de kommer att stå för tätt. Så fort nästa generation blad har bildats måste jag gallra dom så att varje planta får plats att bilda en rotknöl. Tack vare den mjuka torvmullen kan plantan bilda stora knölar. Torven är dock näringsfattig varför rädisans enda rot söker sig neråt. Kort sagd: mullig jord ger mulliga rädisor J


 
I år lyckades rädisorna speciellt bra och blev till och med större än de man kan köpa på ICA. Nackdelen blev dock att de flesta blev klara samtidigt och man kunde inte äta upp alla på en gång. Därför gav jag bort 4 stora knippen de första skördeomgångarna. Varje gång man rycker en rädisa ger den plats åt den mindre grannen som då får chansen att också bli stor.


 
Det går  väldigt fort med rädisor från sådd till skörd. På 2-3 veckor är allt över. Därför kan man så dom igen innan odlingssäsongen är över och när man fått ny plats i grönsakslandet.

Jag har tidigare skrivit om att själv driva upp plantor i stället för att köpa dyra fröpåsar eller färdiga plantor. Detta har jag lyckats med både honungsmelon och i år med tomater. Vanliga tomater som köpts i affär. Fröna hade jag torkat på hushållspapper i höstas och alla grodde nu på våren inomhus. Ett par tomatplantor satte jag under en glaskupa för att se om det blev skillnad.


 
Dom fick sin egen lilla biosfär med eget klimat. Sol och värme som stängdes in. Vatten som dunstade och steg upp mot "himmelskupolen" där  vattenångan (molnen) kondenserade och till slut föll ner som droppar. Samma förhållanden som jag senare fick i drivbänken innan plantorna sattes ut på friland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar