måndag 17 juni 2013

karp till lunch?


Mitt i ett litet industriområde finns en lunchrestaurang väl undangömd från allfartsvägen. Ursprungligen var den nog till för dom anställda vid en större arbetsplats. Numera är den även öppen dagtid för dom kringliggande industrierna samt allmänheten.


 
Vid fint väder är det att föredra att sitta ute. Därifrån har man ett fin utsikt som på värsta semesterorten. Alldeles intill vänster forsar ett litet vattenfall och framför ligger en damm. Mitt i dammen finns två stora fontäner som jag har visat i denna blog tidigare.  I vattnet närmast en liten brygga finns karp. Då och då sticker en karptrut upp till vattenytan. Det var en sådan jag tänkte fotografera. Men vattnet var full av skum och pollen så det blev bara några mönster som hade bildats i det strömmande vattnet.


 
Det blev ända några bilder på karp. Några hade fångats in och låg i ekan intill bryggan. Det var tillräckligt med vatten i botten på ekan så att det blev en fisksump där dom kunde simma omkring.


 


 
Det var 3 fiskar och jag undrade om dom skulle strå på menyn den närmaste dagen. "Här serveras endast färsk fisk" skulle det stå på en skylt där matkön började. På asiatiska fiskrestauranger är det vanligt att gästen får peka ut den fisken han vill ha serverat på tallriken. Antingen från ett akvarium inne i restaurangen eller ute i en damm. Tyvärr har jag ingen egen bild på detta men råkade just hitta en i tidningen FOTO.
 Bilden har tagits av Per-Anders Jörgensen. Det är bara i sällsynta undantagsfall som jag lånar någon bild av en annan fotograf, men här passade den in. Skulle jag på något sätt ha kränkt upphovsrätten, kommer jag förstås att ta bort den.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar