söndag 17 februari 2013

Något spännande


På den senaste promenaden gjorde jag en liten avstickare och hamnade i ett mindre industriområde. Där fanns småföretag som jag inte vetat om tidigare. Alla var inhägnade och grindarna var stängda denna lördag. Däremot kunde man komma in på en parkering där det stod begagnade bilar för försäljning. Härifrån kunde man kika över staketet in på området dit all el som förbrukas i kommunen hamnar.
 
För länge sedan hörde jag att strömmen kom från Harsprånget. Så är det kanske inte längre idag när elen mixas från alla möjliga olika kraftkällor. Det är nog inte längre bara vattenkraft utan  även annan grön el. Här samlas den i alla fall för att spridas ut till kommunens alla delar. Tjocka ledningar mellan mängder av isolatorer som jag inte har en aning om hur dom fungerar.
 
Isolatorerna som är travade på varandra knyter an till  mitt inlägg från i förgår som en liten fortsättning.  Från det landsomspännande elnätet där bara en liten gren hamnat här, går kraftledningarna vidare till andra landsdelar. En kraftledning har jag följt tills den försvinner över en del av Mälaren över till Svartsjölandet i Ekerös kommun.
 
För några år sedan gick jag en långpromenad utmed just en sådan kraftledning. Denna promenad resulterade i en liten videofilm som jag kallade ”walk under high voltage” som finns på You Tube  (digimages3)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar