onsdag 2 januari 2013

Kapslar


Har inte varit ute på länge och därför har det  inte heller blivit några nya bilder. Var det inte snöoväder, så var det regn,halka och allmän lathet. Under sådana betingelser får man lov att tillverka sina egna bilder. D.v.s. gamla bilder som blir nya. Gjorde en djupdykning i något arkiv och tog fram dessa bilder.


Den här tumstora frökapseln som kommer från en blomma kan nu hängas på grenen och jag får då ett kapselträd. Vad det nu kan vara. Jag har sett paraplyträd och Ferdinand sitter under en korkek. Men ett kapselträd ser ut så här
 
När jag nu döpt trädet kom jag samtidigt att tänka på kapselkaffe. En modern företeelse som jag inte hade någon aning om annat än att jag hört eller läst ordet i reklamen. En sorts ny kaffebryggare. Jag googlade en stund bland kommentarerna i något matforum för att lära mig något  om dessa kapslar. Även om jag inte hade gjort detta, skulle det aldrig fallit mig i tanken att köpa en ny kaffebryggare. Hur modern och annorlunda den än är. Den vi har fungerar, den bubblar hemtrevligt och levererar ett kaffe som vi vant oss vid genom åren. Så varför rusa åstad och köpa det senaste inom kaffebryggarkretsar? Där apparaten är dyr, där varje kopp kaffe kostar flerfalt mer och där kapslarna vållar onödiga miljöproblem. Inget som säger att kaffet känns bättre på mina smaklökar eller att jag kommer att tycka om mocka-, cappuccino- Expresso- eller latte-kaffe. Underverken kan brygga inte mindre än 30 sorters kaffe med  Zoegás kapslar om man ska tro TV- reklamen för mellandagsrean. Jag hör helt enkelt inte till teknikfreakarna som alltid måste ha det allra senaste. Dom som tror att ”cutting edge technology ” måste vara bäst, dom som  behöver hävda sig inför andra eller dom som bara låter påverka sig av reklamen.
Så, nu har jag knutit ihop säcken igen även om det finns mycket mer att ta fram som kan handla om kapslar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar