söndag 13 januari 2013

Frost som frost



Här har man gått och sprungit ute i naturen för att fotografera iskristaller så fort det blivit lite rimfrost. Som gårdagens bilder på nypon med varierande kvalitet. Helt i onödan när man kan ta bilder på närmare håll utan att utsätta sig för snö och kyla. Det kom jag underfund med när jag skulle förbereda dagens lunch. Helstekt lax med stuvade nässlor
  
Laxen hade tagits ur frysen och fått tina under natten. Likaså nässlorna. Hur dom hade hamnat i frysen kan ni läsa i tidigare inlägg, bl.a. här. Nässeldagen inträffar varje år månadsskifte apr-maj. Förra gången dock med hjälp av kryckor varför det blev lite mindre än vanligt och vi fick hushålla med ransonerna. Därför blev lunchen lite extra festlig. När jag öppnade plastasken där alla gröna kloten fanns, var det rimfrost på dom trots att de låg i en tätt slutande tapperware-ask.
  
Nu skulle dom beredas som vanligt med en halv hackad lök, en buljongtärning och stuvas för att dryga ut det hela. En massa vitaminer som skulle få en att spritta av energi och en massa järn som riskerade kroppen att rosta inifrån  J.
 
Som synes är det ingen skillnad på nyponfrost och nässelfrost

Efter att ha skrivit detta skulle jag lägga in bilderna på Pica vilket jag börjat få kläm på nu efter några gånger. Därefter skulle jag rensa bort gamla bilder i Picasa som jag redan använt Jag hade ju dom på datan och de låg  ju även på bloggen. Men det skulle jag inte ha gjort! Visserligen försvann bilderna från Picasa men det gjorde dom även i alla inlägg på bloggen där dom förekommit! Det fanns ingen ångerknapp eller att man kunde återinstallera allt vad jag kunde se. Så nu är det bara att mödosamt hitta alla bilderna igen i mappar, diskar och kameran och lägga in dom på respektive inlägg. Det kommer att ta lite tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar