lördag 8 december 2012

Snällare före jul?


”Om du inte är snäll, kommer inte tomten till dig i år” fick man höra som barn. Numera skrämmer man väl inte upp barnen med detta. Det kunde ju innebära visst psykiskt lidande. Men har den äldre generationen, som fått utstå hotet i barndomen, denna uppmaning kvar någonstans i bakhuvudet? För ett par dagar sedan fick jag uppleva att några människor blivit riktigt snälla.

Dessa två saker har inget gemensamt annat än att de symboliserar två människor som varit ovanligt snälla så här före jul.
1)      Jag behövde växla min 500-kronorssedel och gick in på ICA för att handla någon småsak. Det enda jag kunde komma på var choklad som alltid går åt när man sitter framför datan. Plockade upp tvår chokladkakor av sorten jag alltid brukar ta. I snabbkassan frågade flickebarnet mig om jag hade ICA-kort och upplyste mig om att det var specialpris på just dessa chokladkakor. (fick jag senare även lära mig på TV-reklamen). ”Jaha” konstaterade jag som en disträ pensionär. ”Inte såg jag det. Men kortet har min fru och för två chokladkakor tar jag inte med mig det. Det är bara ett impulsköp för att få växel” sa jag till henne. Nyfiken som man är frågade jag henne hur mycket billigare jag skulle ha fått chokladen. Kunde väl inte vara många korvören, tänkte jag. Levde fortfarande i föreställningen att choklad bara kostade några få kronor per kaka. Det var ju min fru som använde ICA-kort när hon handlade och då ingick ibland även choklad. ”Det skulle bli 8 kronor billigare”, sa kassörskan. Beskedet försatte mig genast till nutiden och  något uppgivet sa jag  ” det är  nu inget att göra åt”. Då kom damen, som varit före mig i kassan och höll på att plocka ner sina varor, fram till kassan och erbjöd sig att dra hennes ICA-kort  så att jag kunde dra nytta av rabatten. Jag blev helt ställd när hon helt sonika drog sitt kort genom springan och kassörskan slog in det rabatterade beloppet. Jag tackade förståss och önskade en god jul även om det var i tidigaste laget. ”det är snart, tiden går så fort” sa damen och önskade mig också en glad jul. Det är vid sådana tillfällen  man aldrig finner sig utan upptäcker först efteråt vad man skulle ha gjort i stället. Jag skulle förståss ha gett henne en av chokladkakorna! Hon hade ju bidragit med hela 8 kronor och dessutom var det ju snart jul. Då hade även jag varit snäll. Nu gnagde denna miss hela dagen på mitt samvete.
2)      Innan  jag hade gått in till ICA var jag  hos vårt postombud intill för att hämta ut ett paket. Det enda jag väntade i postväg var några frimärken som jag beställt från postens filateliavdelning. Men det skulle egentligen inte vara mer än vad som ryms i ett vanligt kuvert. Men en packe klisterlappar, som jag också beställde, kanske inte fick plats. Men det var ett stort paket som jag fick hämta ut. Hemma fick jag då se att det innehöll  ett stort antal klisterlappar i flera post-it block.

             Lappar som man täcker  stämplade frimärken med när man ska posta snyggt           frankerade brev. Dels för att skydda frimärkena men framförallt för att de inte ska stämplas en gång till med fula stämplar från de automatiska maskinerna. Filatelister världen över föredrar runda stämplar med datum och ort som förr i tiden. Ett trögt släkte som har svårt att acceptera nymodigheter som ”fula” stämplar eller självhäftande frimärken. Jag hade beställt en bunt klisterlappar men fick nu hela 25! Alla dessa 625 klisterlappar skulle räcka för mina brevförsändelser minst 25 år. Troligen längre eftersom jag återanvänder dom varje gång dom returneras till mig. Det är bra klister på remsornas ändar.  Jag ringde till Postverkets filateliavdelning för att höra hur dom hade tänkt. Nr. 56, som hade packat försändelsen, ville kanske bara vara snäll så här inför julen. Jag fick dock inte prata med henne utan en annan trevlig tjej. Det hela måste ha varit ett missförstånd, konstaterade vi efter en stunds resonemang.  Denna gång ville jag dock också vara snäll och erbjöd mig att lämna en del av buntarna till vårt  lokala postombud. I början tillhandahöll han denna service men kunde senare inte längre rekvirera dessa klisterlappar från Postverket. Även han beklagade detta eftersom det tydligen finns fler frimärkssamlare än jag här på orten som uppskattar  denna service. Nu blev alla nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar