söndag 9 december 2012

Öppet vatten


Tog mig ner till Mälaren för att kanske ta några bilder i vinterkylan med snö och is. Det var behagliga -4 grader och solen syntes bara i trädtopparna där man stapplade fram i nysnön. Sviterna efter knäoperationen gav sig tillkänna när man skulle pulsa genom snön lite uppför. Nät jag närmade mig sjön, blåste det ”småjävlar” och i den isande vinden fick jag dra ner luvan över öronen. Trots några nätters rejäl kyla, hade vattnet inte frusit till. Inte ens i viken.

Utan sol och i snålblåsten var det därför inte konstigt att ingen satt vid bordet  med termos eller tänt en brasa för att grilla korv. Däremot kom en hel svärm med änder fram till mig när jag skulle ta en bild. Hungriga stackare som trodde att det vankades mat.

Inte ens det lilla diket som rinner ut i Mälaren hade frusit till. Här fick jag i alla fall med lite sol  i bilden när den speglade sig i det mörka vattnet samt långa skuggor från träden. Men annars blev alla bilder fårn denna utflykt mer eller mindre svart-vita.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar